Banner

Kauza Šabatová očima jednoho muslima

Hodně se o tom psalo a tolik inkoustu se vylilo a tolik per uschlo, i přesto bych se chtěl k této kauze vyjádřit ze svého pohledu. Můžu chápat, že paní Šabatová řeší kauzu šátek ve školách legislativně a z hlediska lidských práv a Ústavy. Otázka je, do jaké míry může člověk řešit záležitosti podle ustanovených pravidel, aniž by bral v úvahu širší kontext té kauzy a její dopad na danou společnost. Člověk sice může věřit, že slouží Právu, ale neměl by přehlížet, že právo má především sloužit lidem prakticky a nemá se uvěznit v bludném kruhu teoretických úvah, aby vznikl systém, který přehlíží práva většiny. Nevěřím, že Češi řeší tolik šátek, to by bylo hodně povrchní. Otázka je, jak bude reagovat společnost, až začne vnímat, že ta práva a tolerance, které vydobila, se začínají obracet proti vlastním tvůrcům?

 

Ano, já jako muslim, souhlasím, aby muslimky měly právo dobrovolně a z vlastní vůle nosit krásný islámský šátek (ne nikáby) bez toho, aby byly stigmatizované, ale také Evropanky by měly mít stejné právo, aby chodily v islámských zemích nezahalené a v minisukních bez toho, aby muslimové a Arabové obzvlášť, se k nim chovali jako k ženám bez morálky a sexuálně je obtěžovali. A dokud tolerance a respekt nebudou vzájemné, tak nikdy nemůžeme mluvit o lidských právech, nýbrž o zneužívání systému a upřednostňování jedné menšiny nad většinou. Jako muslim bych si přál, abych měl své oblíbené jídlo v Evropě, ale dokud Čech nemůže mít své oblíbené vepřo-knedlo-zelo a pivo v islámských zemích nebo v islámských školách, tak nemůžeme mluvit o vzájemnosti a respektu. Všichni víme, že se Evropani snaží respektovat naše zvyklosti, když k nám cestují, jako průvodce jsem sám byl součástí toho, jak jsem informoval Evropany o našich zvyklostech, co mají dělat a čemu se raději vyhnout. Tak proč tohle neplatí o muslimech v Evropě? Je to legitimní otázka a legitimní požadavek. Jinak je to akt agrese vůči té dané společnosti bez ohledu na to, jakou víru, ideologii či politický systém uznávají. Problém Evropy je, že musí muslimy respektovat jak v islámských zemích, tak brát na ně ohled i v evropských zemích, které jsou především jejich domovem. Kdyby ta vzájemnost existovala a tolerance byla oboustranná, takový problém by v Evropě nevznikl.

Řeknu to z hlediska muslima, v čem vidím problém: Bojkotování islámu ze stran ortodoxních zemí, které prosazují nejomezenější formu islámu, kterou vyprázdnili z jejího duchovního a intelektuálního obsahu a rozšiřují prázdný obal, který definuje zbožnost podle délky šatů u žen, a délky vousů u mužů. Je to forma, která potlačuje jakoukoliv svobodu myšlení a žádá naprostou poslušnost a často čtete od muslimů, že nikdo nemá právo mluvit o islámu, pokud není největší expert, jinak se musí poslušně podřídit učencům, systému a ideologii, která slouží vládnoucí třídě, aby prosazovala neměnnou diktaturu. Je snadné kontrolovat hloupý lid. A tohle je v rozporu s učením proroka Muhammada, který sám říkal, „Předávejte poznání, i kdyby byl jen jeden verš, protože ten, který ho uslyší, ho možná pochopí lépe než jeho nositel.“ První muslimové pochopili zákazy, povinnosti a priority jinak než dnešní muslimové. Nicméně pochopení jakékoliv víry, jde ruku v ruce s civilizovaností a intelektuálním vývojem každé společnosti, a kdo se zabývá dějinami náboženství, sám objeví, že chápání a prosazování judaismu, křesťanství, hinduismu či buddhismu, nikdy nebylo jednotné a neproměnlivé v průběhu staletí.

Zůstává jedna nezodpovězená otázka pro mnoho Evropanů  i Čechů, proč muslimové, kteří utekli z diktatury, ji stále prosazují a nejsou schopni se integrovat do demokratické společnosti a účinkovat v ní, být interaktivní s místními, ale kupodivu prosazují ten samý systém, ze kterého odešli? Odpověď zní, chybu udělali Evropani, kteří jim povolili enklávy ve formě mešit, tržnic, škol, zvláštních práv a hlavně povolili učencům z ortodoxních zemí, aby učili muslimy tu omezenou formu, kterou si přinesli z domova, což je forma, která zabrání muslimům v integraci, protože je doslova učí, aby se odlišovali jak vzhledem, tak chováním. Zakazují jim jakýkoliv kontakt s místy, ve kterých se vyskytuje alkohol, zakazují společné oslavy, přestože prorok Muhammad sám  přijímal dárky od nemuslimů během jejich svátků a sám jim je také daroval a odlišnost víry nikdy nebyla prvními muslimy chápána jako omezení v kontaktu. Pokud evropští muslimové budou pod kontrolou ortodoxních zemí, které bohužel mají spoustu prostředků k prosazování takové dogmatické formy, život muslima v Evropě je a bude velice komplikovaný. Největší ironií je, že takoví učenci pocházející z Arábie, dávají evropským muslimům návod, jak přežít v poušti a totálně ignorují, že se v Evropě vyskytují lesy a hory a ne písek. Oni se pak vrátí zpátky do Arábie a žijí spokojeně a nechají evropské muslimy rozpolcené, nepatřící ani k jedné ani k druhé skupině. Tihle učenci mi připomínají tuniskou anekdotu. „Jeden arabský šejch přijel do Evropy přednášet o islámu. Vystoupil z Bentley, otevřel mu dveře sluha z Indie, vyšel do budovy projektované Angličanem, nastoupil do výtahu vyrobeném Italem, seděl v hale na francouzské židli, otevřel svůj noťas z Korey a promluvil do amerického mikrofonu. Ooo, bratři muslimové, nenásledujte cesty nevěřích.“

Když se teď vrátím ke kauze Šabatová a koukám na to v širším kontextu, vzpomínám si na tu křesťanku v Sudanu, která musela rodit ve vězení. A pak si říkám, jestli jsme opravdu neztratili přehled a už se nám pletou pojmy typu lidská práva. Odsuzujeme zemi, která poskytla dobrovolně azyl dvěma muslimkám a nabízela jim možnost studovat, i když chápu, že šátek je pro ty holky důležitý a jsou na něj zvyklé, ale nechápu, proč islámské organizace jim nevysvětlily, že získávání poznání v islámu je priorita a ředitelka řeší jen řád, který vytvořili pro své studenty, a kdyby ho přizpůsobovali každé výjimce, tak pak slovo řád ztratí smysl. A tohle neříkám ze soucitu k té ředitelce, ale vedle provádění, učím také cizí jazyky Čechy a můžu Vám zaručit, že v těch daných školách, se mnou vůbec neřešili moji víru, jen mi dali školní řád a kladli důraz na metodické a pedagogické směrnice a na vztah pedagoga ke studentovi. Co mi stále nejde na rozum, je, že se islámský svět ani nevzbouřil a nedemonstroval, když jedna žena, a to je jedno, jakou má víru, musela rodit ve vězení, je to prostě nelidské. Smutné bylo, že v ČR jsme ani nereagovali z vlastní iniciativy, ale až na popud jednoho křesťanského kněze.

Pořád se divíte, že je pro místní lidi legitimní otázka, proč tolerance, lidská práva a ústupky mají být jen z jejich strany?

Autor: Hatem Berrezuga

Zdroj: Autorův blog

 

 

 

Přidat komentář

Komentáře pod články přímo reflektují úroveň pisatelů a provozovatel tohoto webu za ně nemůže být činěn zodpovědným.


Bezpečnostní kód
Obnovit

 


WebArchiv - archiv českého webu


Novinky emailem

Facebook

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

Anketa

Nová monarchistická politická strana - co vy na to?